Home
geluk in denemarken

Geluk in Denemarken hoeft niet groot te zijn. Soms zit het in kleine dingen.

Denemarken is al een aantal jaren op rij het gelukkigste land ter wereld. Althans, dat blijkt uit onderzoeken die de VN houdt onder haar lidstaten.

Hoe dat komt? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. De Denen zelf wijten het voor een groot deel aan hun sociaaldemocratische model, waarin voor iedereen gezorgd wordt. Weer een ander wijst trots op het aantal fietsen en fietskilometers. Beweging maakt gelukkig, immers. Ook de nationale sport ‘hygge’ (het gezellig maken met je naasten) speelt een belangrijke rol.

Buitenstaanders die het een tijdje hebben aangekeken, concluderen dat het vooral te maken heeft met het Deense vermogen tot tevredenheid. Men kijkt, mede door de hoge levensstandaard, vooral naar de leuke dingen, is in staat zijn ogen te sluiten voor dingen die nu eenmaal vervelend zijn, zoals het weer, de hoge belastingen, en het slecht presterende voetbalteam. Ongemakken worden vriendelijk weggelachen en -gespoeld met een Carlsberg. Acceptatie als sleutel tot geluk. Er valt iets voor te zeggen.

Ik woon hier nu bijna 2 maanden. Ondanks de typisch Scandinavische winter, die ook dit jaar grijzig, regenachtig en donker is, bevalt het me goed. Ik zou haast kunnen zeggen dat ik gelukkig ben. Net als de Denen. Hoe dat komt? Ik weet het niet, maar ik vind het een interessante zoektocht. Die zoektocht deel ik op mijn blog ‘klein Deens geluk’.

Ik schrijf er van grote tot kleine en van concrete tot abstracte fenomenen die het leven hier de moeite waard maken. Van eten tot design en van kersttradities tot fietscultuur. Niet omdat het hier beter is dan in Nederland (want wie is nu beter in fietsen dan Nederlanders?!), maar omdat ik denk dat Nederland wel wat inspiratie voor klein of groter geluk uit Denemarken kan gebruiken.

Lees meer of abonneer je op updates via kleindeensgeluk.wordpress.com

Plaats een reactie